Under 2018 investerade KE’s bussar i Drivecs helhetslösning för hållbar fordonsekonomi, Sustainable Suite. Ett system som låter det anrika och miljöprofilerade bussföretaget arbeta med förbättrad fordonsekonomi ur flera perspektiv. Vi tog pulsen på vad som hänt under de 18 månader man arbetat med Drivecs system.
Vi fångar verkstadsansvarige Carl-Johan Elofsson när han precis besiktat en av företagets bussar och han börjar direkt berätta:
– Här har vi ett bra exempel på hur vi kan spara tid och pengar med Drivec Vehicle Health Management (VHM). Även om vi alltid gör en enkel kontrollbesiktning av lampor och varningssystem så ger systemet oss sådan information som vi inte kunde plocka ut tidigare. Det är ju så onödigt att besiktningsmannen ska vara den som berättar att höger bromsok bak kärvar. Nu vet vi ju det och kan åtgärda innan besiktning.
Carl-Johan är en av fyra medarbetare på KE’S bussar verkstadsdepå. Som verkstadsansvarig ansvarar han för planering av underhållet av företagets 70 bussar varav ett 20-tal är utrustade med Drivec Sustainable suite.
– När vi valde att investera så hade vi två huvudmål. Dels att kunna spara pengar som vi istället kunde använda för att utveckla verksamheten och dels att vi skulle få bättre koll i verkstaden. Här passade Drivecs helhetslösning Sustainable Suite perfekt med både Ecodriving och VHM, berättar Carl-Johan.
Det är full fart för mekanikerna på KE’s bussar. Verkstaden jobbar löpande med service, underhåll och reparationer av bolagets bussar. Just hur man arbetar med löpande underhåll har förändrats mycket under det sista året.
– Idag har vi full koll på statusen på bussarna. Systemet för fordonshälsa låter oss i realtid se vart bussarna är och vad statusen på exempelvis bromsarna är. Vi har lyckats förebygga mycket och kan nu planera in driftstopp och slipper bussar som blir stående, fortsätter Carl-Johan.
Utöver fordonshälsan så använder KE’s bussar också Drivec Ecodriving. Ett system som uppskattas mycket av förarna och har lett till mycket snack runt fikaborden.
– Men egentligen hänger ju Ecodriving ihop med VHM. Det är ju samspelet mellan förarnas kunskap och förmåga och fordonens status som möjliggör besparingar, i pengar och för miljön, säger Carl-Johan.
Carl-Johan fortsätter genom att exemplifiera:
– I veckan kom en av våra bästa förare in och var fundersam över varför han hade fått ökad överförbrukning på en sträcka som han kört många gånger förut trots att han kör sparsamt. Vi började titta och det visade sig att värmaren låg och tjuvade och därför drog upp överförbrukningen. Här lyckades vi hitta ett fel som egentligen berodde på förarens önskan att köra sparsamt.
– Vi har flera exempel på hur de båda systemen stödjer varandra. Lågt lufttryck i däcken eller dåliga bromsar gör det ju omöjligt för föraren att köra sparsamt, avslutar Carl-Johan.
För Drivec har affären med KE’s bussar varit strategiskt viktig.
– KE’s bussar var vår första enskilda kund i Västra Götaland så för oss var det en viktig geografisk etablering. En kund som dessutom är väletablerad och ett mycket gott rykte i branschen, säger Mikael Gabrielsson, marknadschef på Drivec.
– När vi tittar på hur de har utvecklats sedan installationen kan vi konstatera att de är jätteduktiga på att använda systemet. Många gånger har de minskat förbrukningen med 3–4 liter/100 km och fordon. Vi vet att hållbarhet och miljö är viktigt för KE’s bussar, så det är riktigt vasst, summerar Mikael.